26.06.20

Cervesa artesana catalana: una història d’èxit i alta qualitat

Data

La cervesa artesana catalana està vivint una revolució: si bé les restes més antigues de cervesa europea, de fa 6.400 anys, han estat trobades a Barcelona, en fa 17 que a Catalunya va emprendre’s emprès un camí vers la revalorització d’aquesta beguda mil·lenària. Inspirats en les dilatades tradicions d’altres països, els cervesers artesans catalans han aconseguit crear un nou producte de gran qualitat que captivat al públic: un bon nombre de consumidors ja no concep ‘anar a fer una cervesa’ sense poder triar-ne una d’artesana.

cervesa artesanal catalana

 

Any rere any, la cervesa artesana catalana ha conreat nombrosos èxits. Actualment, 109 cerveseres n’elaboren 1.058 estils, corresponents a 4,77 milions de litres, un 20% més respecte el darrer any. El seu valor de mercat assoleix la xifra de 43 milions d’euros, que representen l’1,8% pel que fa a la quota de la cervesa genèrica al nostre país. La seva gran aposta per l’excel·lència ha fet que diverses cerveseres guanyessin destacats premis, fossin convidades a certàmens internacionals i rebessin un merescut reconeixement per part d’experts i de consumidors de l’estranger, on exporta un 18% de la seva producció.

 

Tendències

Les cerveseres artesanes catalanes han fet un treball especial amb la varietat New England IPA. D’altra banda, la connexió entre producte i territori és una altra constant que es confirma en el sector de la cervesa artesana: un 43% de les cerveses catalanes s’envelleixen en antigues bótes de vi negre, blanc o dolç, o fins i tot de licor, per aconseguir fermentacions diverses i per tal de conferir-los uns aromes afustats i un caràcter propi lligats al nostre patrimoni gastronòmic.

 

cervesa tendència

 

En aquest sentit, és considerable la tria per matèria prima autòctona, actualment situada en un 38% del total de cerveses artesanes catalanes, en concret 11 empren maltes locals i 18, llúpols de proximitat. Pel que fa a I+D, la recerca es concentra, precisament, en els llúpols ja que són els responsables de conferir un caràcter únic als estils de cervesa més demandats.

cervesa tendència

 

Coneixeu a un pioner: Mikel Rius, fundador del Barcelona Beer Festival

 

Mikel Rius

 

Com va començar aquest artesà català el seu viatge?

Tot va començar arran de l’inquietud d’un grup d’apassionats de la cervesa que vam formar l’associació Hummulus Lupulus ara farà 25 anys. Organitzàvem activitats per aprendre a fer cervesa a casa, exploràvem les cerveses d’altres països i vam decidir de crear un sector que fes la cervesa que volíem trobar a Catalunya.

Quins avantatges tenen els teus productes comparat amb altres marques del mercat? 

Fins ara, al nostre país se’n parlava molt poc, dels ingredients i les tècniques utilitzats per produir una cervesa. El nostre sector ha aconseguit posar de relleu el producte en sí i destacar la importància de tots els elements que hi ha dins d’un got de cervesa artesana.

 

Quins països són els majors consumidors? 

Els principals compradors de cervesa artesana catalana són Anglaterra, Itàlia, França, Suècia i Xina.

Com ha canviat el consum al llarg dels anys? 

Des de 1993 es beu cervesa artesana a Catalunya. Als primers anys, el consum era anecdòtic perquè eren molt poques les elaboradores. El canvi més significatiu va donar-se fa 15 anys, moment en el que ja podem parlar d’un sector amb una activitat rellevant. Noves cerveseres van anar apareixent, d’altres van anar-se consolidant i també es van obrir locals de venda especialitzada. Fins i tot la indústria de cervesa genèrica ha entès que la cervesa artesana captava l’atenció del públic i ha dissenyat els seus propis productes. En definitiva, el creixement constant del sector ha anat acompanyat d’un creixement del consum que no s’ha aturat en cap moment.

Com s'ha posicionat la cervesa artesana catalana fora de les nostres fronteres? 

Les delicioses cerveses que elaboren les cerveseres han estat la millor carta de presentació a fora de Catalunya. També hi ha ajudat la vocació internacional del Barcelona Beer Festival, on hi convidem compradors i experts d’altres països, i ens posem en contacte amb premsa d’arreu del món per intentar posar al mapa la realitat de la cervesa artesana al nostre país.

Quins valors han donat suport a la vostra expansió internacional?

Hem apostat per aconseguir la millor qualitat. És el més important per a nosaltres: que quan algú tasti una cervesa artesana catalana, la trobi molt bona. A més, ens ajuda la bona consideració del sector alimentari català, que és admirat arreu com a referent gastronòmic.

En quines direccions creus que es mourà el sector?

Sentim que encara hi ha molt d’espai per seguir creixent tal i com ho hem fet fins ara: augmentant llocs de treball, volums produïts i més presència.  A més, volem crear un estil de cervesa típicament català per reforçar la nostra visibilitat al mercat internacional.

Comparteix aquesta notícia