09.07.21

L’impacte digital al segment de consum halal

El context econòmic actual es caracteritza per la presència creixent del món digital en tots els camps, l’increment de la classe mitja en les economies emergents, així com les incerteses derivades de l’impacte de la Covid-19 en l’economia i les societats. 

En aquest sentit, i tenint en compte que la població musulmana mundial representarà el 2030 entorn al 25% de la població global, i que una part significativa es troba en importants economies emergents, cal entendre les oportunitats que es deriven de les noves tendències econòmiques i de consum d’aquesta població.

Entorn al 60% de la població musulmana té menys de 30 anys, una condició que marca unes intenses pautes d’ús i consum digital. De fet, als darrers anys, el món digital destinat als consumidors musulmans ha crescut de forma exponencial, i ha sofisticat sensiblement les seves estratègies de venda i difusió.

Cal destacar que una part important d’aquesta creixent oferta digital s’ha desenvolupat a mercats on la població musulmana és una minoria, com el Regne Unit, França, Estats Units o Canadà, tot i que també ciutats com Dubai, Singapur o Kuala Lumpur mostren un gran dinamisme en aquest segment.

Iniciatives digitals per promocionar el concepte Muslim friendly

L’ús massiu d’Internet per a promocionar i donar visibilitat a marques Muslim friendly adreçades al consumidor musulmà es troba en un creixement exponencial en diversos fronts.
Plataformes com halal.ad o muslimadnetwork han desenvolupat els darrers anys potents estratègies especialitzades per a arribar als consumidors musulmans globals.

En aquesta mateixa línia, els webs de home delivery i e-commerce especialitzades en consum halal han viscut un gran creixement. Aquesta tendència s’ha vist inevitablement reforçada els darrers mesos fruit de l’impacte de la Covid-19 en l’economia. Mercats com el britànic o el francès han vist com les grans marques Muslim friendly de productes d’alimentació potenciaven els lliuraments segurs a domicili, sense sacrificar la seva opció halal. Igualment, han aparegut empreses que han desenvolupat e-markets especialitzats, agregant tot tipus de productes halal de valor afegit per als consumidors musulmans, amb una simplificació de la compra online. Plataformes com gourmandiseshalal, halalcourses o legourmethalal a França, o altres com healthy-halal o clickhalal al Regne Unit han incrementat sensiblement tant la seva oferta de productes halal com la seva base de clients.

La tecnologia digital facilita també la cerca de restaurants i de punt de venda halal als musulmans que viatgen globalment o que es troben fora del seu país. Així, a empreses pioneres globals com Zabihah o Halal Dining Club s’han afegit moltes altres en gran creixement com per exemple Crave Halal, Halal Advisor, HalalZilla o HalalTrip. De fet, les principals ciutats del món ja compten amb apps especialitzades que localitzen aquest tipus de restaurants i punts de venda halal, especialment les europees, nord-americanes i asiàtiques.

Un últim aspecte on la tecnologia digital està canviant les pautes d’accés al consumidor musulmà és la forma d’exposar internacionalment els productes i les marques. Igual que a la resta del sector de fires i salons, la innovació digita ha arribat a aquest segment de consum amb l’aparició de fires i exposicions digitals especialitzades, com ihalalexpo, ihalalconference o els ihalalawards. Totes aquestes variants propicien que la visibilitat global cada cop arribi a més potencials clients (empreses i consumidors), que sigui més eficient des del punt de vista econòmic i que l’impacte pugui ser més sostingut en el temps. Igualment, aquest tipus d’iniciatives permeten segmentar molt millor el tipus de públic al qual s’adreça cada marca en cada moment. No obstant, encara queda recorregut per a la millora i la consolidació d’aquest nou format d’esdeveniments, i fins i tot per a valorar-ne l’acceptació final global per part del món empresarial i dels consumidors.

Finalment, i donada la globalització del consum halal, la jove mitjana d’edat dels musulmans i la gran mobilitat associada a aquest segment de població (turisme, mobilitat de talent, migracions...) hi ha un gran creixement als darrers anys de bloggers, influencers i e-celebrities associades a la gastronomia i alimentació Muslim friendly. Tot tipus de marques d’alimentació desenvolupen estratègies conjuntes amb aquests perfils digitals per tal d’arribar al màxim nombre de consumidors Muslim friendly al món.

Tot indica que, els propers anys, moltes d’aquestes dinàmiques en el segment de consum musulmà es reforçaran i sofisticaran, oferint grans oportunitats a les empreses i marques catalanes que decideixin aprofitar-les.

Javier Albarracin
Barcelona Halal Services

Comparteix aquesta notícia