04.04.25

Els aranzels de Trump posen a prova el sector agroalimentari català

Amb l’anunci dels nous aranzels de l’administració de Donald Trump, els Estats Units tornen a mirar cap al proteccionisme. La imposició d’un 20% d’aranzels als productes provinents de la Unió Europea impactarà especialment en categories estratègiques per a Catalunya com el vi, l’oli d’oliva i els aliments Fine Food, que representen una part fonamental de les exportacions agroalimentàries catalanes als Estats Units.

Els aranzels de Trump posen a prova el sector agroalimentari català, un escenari que ja va viure entre 2019 i 2021, amb un aranzel del 25%, i que es va traduir en una caiguda del 16,24% de les exportacions catalanes i pèrdues estimades en gairebé 26 milions d’euros. Com en aquella ocasió, el bon posicionament (basat en una estratègia de valorització i ubicada en el segment Premium) de bona part dels productes exportats han d’ajudar a mitigar l’impacte d’aquests aranzels.

Els EUA, un mercat clau per Catalunya

El mercat nord-americà representa el 3,6% del total exportat en agroalimentació per Catalunya. El 2024, es van vendre aliments i begudes per valor de 558M€, un 25% més que l’any anterior i un creixement del 125% en valor en els darrers 10 anys. Es tracta del 7è destí global per al sector agroalimentari, i el tercer fora de la UE. Categories com el vi (1r mercat), l’oli d’oliva (2n) i els productes Fine Food (6è) són pilars d’aquesta relació comercial. Des de Prodeca es manté l’aposta per aquest mercat, per la importància en volum, valor i l'entitat subratlla que la qualitat i la mediterraneïtat dels productes catalans són valors que poden contrarestar la pressió aranzelària.

Catalunya compta amb més de 1.175 empreses que exporten aliments i begudes als Estats Units, de les quals 432 són exportadores regulars. La majoria són pimes, especialment vulnerables davant l’augment de costos derivat dels aranzels, que podrien veure’s forçades a reduir marges per mantenir competitivitat. Els sectors més exposats —vi, oli i Fine Food— concentren més de 370 empreses exportadores regulars.

Una resposta col·lectiva: suport, estratègia i resiliència

Davant d’aquest escenari, la directora de Prodeca, Dèlia Perpinyà, ha volgut transmetre un missatge clar al sector: “L'aposta per l'exportació forma part de l'ADN del sector agroalimentari. Ara, més que mai, estem al costat de les empreses catalanes que segueixen conquerint mercats amb qualitat i innovació. Els aranzels de Trump no beneficien a ningú, però amb suport i estratègia farem que les empreses puguin seguir sent competitives.”

Una visió compartida pel conseller d’Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació, Òscar Ordeig, que ha defensat la capacitat del sector per adaptar-se.Ens en sortirem. Estarem al costat dels sectors afectats i els ajudarem”, ha afirmat. El conseller ha avançat que el Govern prepara “un pla de respostes per ajudar les empreses afectades i que es reuniran dilluns amb els agents socioeconòmics, en línia amb les mesures financeres en forma de subvencions i crèdits del govern espanyol i altres mesures que també preparar la Unió Europea. 

El Departament d’Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació i Prodeca també han convocat als representants de les entitats agroalimentàries catalanes en una reunió de treball per traslladar les actuacions i respostes de l’administració, així com recollir les principals inquietuds del sector. 

Des de Prodeca seguirem fent seguiment actiu de la situació i treballant amb el sector i les institucions per donar suport a les empreses exportadores. Estem en coordinació amb la Generalitat i amb la Comissió Europea per avaluar possibles represàlies i opcions de suport addicional.

En aquest escenari advers i de fort impacte per al comerç exterior, la capacitat de resposta del sector agroalimentari català serà més necessària que mai. Recupereu l'informe Catalan Food Trade sobre el mercat dels Estats Units, amb informació sobre tendències de consum, característiques de la distribució, requisits d'entrada de productes agroalimentaris, normativa alimentària i consells per fer-hi negocis, entre d'altres.

Comparteix aquesta notícia