10.03.22

El II Fòrum Catalan Food reivindica la competitivitat comercial de la proximitat

  • Més de 350 empreses, agents i professionals del sector de l’agroalimentació participen en el II Fòrum Catalan Food organitzat per PRODECA – Departament d’Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural que s’ha celebrat aquest matí a El Born Centre de Cultura i Memòria, a Barcelona.
  • El Fòrum Catalan Food es consolida com el principal punt de trobada empresarial del sector agroalimentari català, en una jornada de debat i networking sota el títol ‘L’origen com a valor’
  • L’acte ha servit per acollir l’acte de cloenda del projecte EUREGA, que ha comptat amb la participació d’experts d’arreu d’Europa en el debat sobre la promoció d’un sistema alimentari més sostenible a través de la compra pública

Més de 350 empreses, agents i professionals del sector agroalimentari català han participat aquest matí al II Fòrum Catalan Food, organitzat per PRODECA – Departament d’Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural. La jornada, que s’ha celebrat a El Born Centre de Cultura i Memòria, ha recuperat el seu format presencial després de la cancel·lació de l’edició de l’any anterior per les restriccions de la pandèmia i també s’ha retransmès en directe a la web de Prodeca. 

Sota el títol “L’origen com a valor”, la jornada ha tractat sobre estratègies competitives comercials al voltant de la proximitat dels aliments. L’esdeveniment ha comptat amb ponències de diversos experts que han aportat apunts i coneixement sobre com capitalitzar l'origen dels productes locals i un dinar networking entre els assistents, agents del sector i ponents.

La proximitat, una tendència comercial que es consolida

El secretari d’Alimentació del Departament d’Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural, Carmel Mòdol, ha estat l’encarregat de donar la benvinguda als assistents. En la seva ponència, Carmel Mòdol ha fet referència a l’aposta del Pla Estratègic d’Alimentació de Catalunya (PEAC) per al producte de proximitat

Per la seva banda, el director gerent del Prodeca, Ramon Sentmartí, ha presentat al sector agroalimentari del ‘Mapeig sobre el consum i comercialització dels productes agroalimentaris locals i de proximitat’, un informe realitzat Prodeca amb l’objectiu de dimensionar el valor de mercat de productes locals i de proximitat a partir de la percepció de consumidors, distribuïdors i productors adherits al segell “Venda de proximitat”. 

Ramon Sentmartí

Segons aquesta radiografia d’un dels sectors més importants de la cadena alimentària de Catalunya, una immensa majoria (85,6% dels enquestats) dels consumidors catalans consideren important que els productes que adquireixen siguin aliments locals i prop de la meitat el prioritzen en la seva cistella de la compra. 

El mapeig també ha preguntat sobre els canals de compra i venda per als consumidors, distribució i productors, posant de manifest la importància de l’experiència de compra i el contacte directe amb el producte i productor: malgrat la distribució afirma que ja ven en línia (67% dels enquestats), no és una opció estable per als consumidors i productors (només un 19% dels consumidors afirma comprar en línia i un 19% dels productors ven en línia). 

Així, hi ha camí per recórrer, però les perspectives per al segment de la proximitat són molt positives i tant consumidors, distribuïdors i productors consideren que en els propers anys el consum dels productes locals i de proximitats augmentarà. 

Com aportar valor des de la proximitat

El bloc institucional ha donat pas a les ponències d’experts en comercialització i innovació, que han aportat el seu punt de vista sobre com les oportunitats que ofereix la proximitat. El director d’alimentació de Kantar Worldpanel, Joan Riera, ha presentat les tendències de consum i com la proximitat ha passat de tendència a motor de compra. Mila Valcárcel, directora d’Eatable Adventures, ha plantejat com la sostenibilitat i l’origen es pot convertir en un element transformador per a les empreses alimentàries.

La jornada també ha posat l’accent en l’experiència de la gran distribució, a través d’una taula rodona moderada per Pablo de la Rica, cap de l’àrea de coneixement de Retail i Alimentació d’AECOC, amb Joan Sabartés, director d’operacions de Bon Preu, Victor Asensio, director de frescos d’ALDI, i José Carrasco, responsable d’estratègia de producte local a Catalunya de Carrefour. Els tres ponents han coincidit en assenyalar la importància que està prenent la localitat i la proximitat en els seus lineals a partir de la demanda creixement dels consumidors. 

Taula rodona distribució

El darrer bloc del Fòrum Catalan Food ha tingut per protagonisme el futur, amb una primera ponència-entrevista a Antonio Turiel, investigador científic del CSIC, sobre els reptes del sistema alimentari en el present context i la importància de passar del volum al valor. Ha tancat la jornada Javier Sirvent, evangelitzador tecnològic, que ha plantejat als assistents com serà el futur tecnològic de l’alimentació

Una jornada de debat i networking

La jornada també ha servit com a jornada de networking per al públic professional assistent amb un dinar d’Àpat Catalunya, càtering que se serveix en actes de representativitat institucional o empresarial catalana, tant en l’àmbit local com a l’exterior, basat en productes i gastronomia catalana.

El Fòrum Catalan Food també ha acollit l'acte de cloenda del projecte EUREGA, en el qual es presentaran els seus resultats i es debatrà sobre com promoure un sistema alimentari europeu més sostenible a través de la compra pública d'aliments. 

Comparteix aquesta notícia