09.03.22

El producte local guanya protagonisme en la cistella de la compra dels catalans

PRODECA – Departament d’Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural ha presentat el ‘Mapeig sobre el consum i comercialització dels productes agroalimentaris locals i de proximitat’ que dimensiona el valor de mercat de l’alimentació local. L'informe s'ha fet a partir d'enquestes a consumidors, distribuïdors minoristes, gran distribució i productors amb segell “Venda de proximitat”.

La cistella de la compra de productes locals dels consumidors

Una primera conclusió és que el 85,6% dels consumidors catalans consideren important que els productes de la cistella de la compra siguin aliments locals, i prop de la meitat prioritzen el producte local en la cistella de la compra. Per a més d’una tercera part (37,4%) la compra local suposa més de la meitat del cistell de la compra. Fruites i hortalisses són els productes en els quals la “localitat” és més important per al consumidor. 

gràfic consumidors

Entre els principals motius valorats a l’hora d’escollir producte de proximitat hi ha la contribució a l’economia local (53,2%) i el suport als petits productors (48,4%). En canvi, el preu i la manca d’establiments són el principal fre de compra del producte local del consumidor.

S’evidencia que una gran majoria dels consumidor (75%) prefereixen comprar producte local a través dels establiments i, malgrat el 70% coneixen les plataformes de compra en línia, només el 19% afirma utilitzar-les en la seva compra del producte de proximitat.

Per últim, analitzant l’impacte de la Covid-19 en els costums de compra dels consumidors catalans, el 37,5% pensa que ha comprat més producte local degut a la pandèmia, especialment de fruites, hortalisses i carns fresques. En canvi, un 55% dels enquestats que no s’han vist influenciats en la compra de productes locals a causa de la pandèmia.

El consum i venda de productes locals a la distribució

La segona part de l’informe ha tingut per protagonista els distribuïdors, a través d’enquestes quantitatives a prop de 90 distribuïdors minoristes (botigues d’alimentació, paradistes de mercat, càtering i hostaleria) i entrevistes qualitatives entre agents de la gran distribució (responsables de grans cadenes de supermercats). 

Segons el mapeig, el 77% dels productes que compra la distribució minorista són locals, encapçalats per la carn i els embotits (40%), seguit de vi i cava (20%) i multiproducte (Formatges, productes lactis i ous – Sucs vegetals, begudes i liquats – Conserves, confitures i melmelades – Cereals, fruits secs, arròs i llegums – Dolços, confiteria i mel – Extractes, essències i ingredients ).

De la mateixa manera que passa amb el consumidor, el 75% dels distribuïdors minoristes enquestats relaciona l’atribut “proximitat” amb el concepte de distància i les característiques del valor afegit del producte queden en un segon pla. També es reprodueixen els mateixos motius que els consumidors a l’hora de valorar el producte de proximitat (contribució a l’economia local i suport als petits productors). Per a la gran distribució l’atribut de proximitat és un element molt apreciat per generar lligams amb el consumidor i el segell de “Venda de proximitat” suposa un valor afegit per als seus productes. 

Pel que fa als canals de distribució, més de la meitat dels distribuïdors minoristes (67,3%) afirmen rebre comandes en línia dels seus clients, un percentatge molt superior al dels consumidors que afirmen comprar en línia

gràfic distribució

Precisament, pel que fa a la influència del Covid-19, s’observen opinions dividides a parts iguals entre els distribuïdors minoristes a qui el Covid-19 ha suposat un augment de les vendes de producte local (31%) i els qui ha suposat una disminució (26,8%).

Les expectatives de futur, per a la distribució, són molt positives i un 44% dels distribuïdors minoristes consideren que la compra de producte local augmentarà en els propers tres anys, assolint un augment estimat del 13,4%. Els responsables enquestats de les cadenes de gran distribució també coincideixen que l’arribada dels productes de proximitat als seus lineals és una tendència que ha arribat per quedar-se i la situen en un primer pla en els seus respectius plans estratègics.

La venda dels productors amb segell “Venda de proximitat”

El mapeig també inclou un centenar d’enquestes quantitatives a productors adherits al segell “Venda de proximitat” del Departament d’Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural, amb l’objectiu de detallar la importància d’aquest segment agroalimentari. D’aquesta manera, la facturació dels productors amb segell “Venda de proximitat” s’estima en 1.470 milions d’euros, el que representa el 3,85% del volum de negoci del total del sector agroalimentari i el 8,9% del total de la despesa del consumidor de Catalunya en alimentació i begudes.

gràfic productors

Segons el mapeig, gairebé la meitat (43%) de la facturació dels productors amb segell “Venda de proximitat” prové de les vendes a particulars i la resta de la distribució, destacant el pes de les botigues tradicionals i la restauració. Pel que fa als canals de venda en línia, només el 19% dels productors afirmen vendre en línia, mentre que un 54% mostra el seu desig de fer-ho en un futur. Entre aquells productors que ja venen en línia, la captació de clients i la manca de presència a internet es destaquen com a principals dificultats. En canvi, per aquells que encara no ho fan, la gestió dels enviaments a domicili és el principal impediment per no haver fet el pas a la venda en línia. 

Sobre el pes que hauria tingut la pandèmia, ha tingut menys influència en les vendes dels productors amb segell “Venda de proximitat” l'any 2021 que a l’any 2020. Si bé hi va haver-hi un creixement significatiu de la venda l’any 2019 respecte el 2018 (9,5%), el 2020 va haver-hi un estancament associat a l’impacte de la Covid-19 (per al 47% dels productors la pandèmia va suposar una disminució de les seves vendes), seguit d’un lleuger enlairament l’any 2021 del 5,3%. 

Això sí, les perspectives de futur per als productors amb segell “Venda de proximitat” són positives i es preveu un increment mitjà significatiu de la seva facturació pels propers 3 anys del 15%: un 49% dels enquestats pensa que les vendes augmentaran, estimant un 38% d'increment mitjà i tan sol l’11% pensa que les vendes disminuiran, amb una mitjana de disminució del 33%. Els productes que preveuen un major creixement són a les categories de Fruites i Hortalisses i el multiproducte.

gràfic productors 2

 

Comparteix aquesta notícia