'El camí del volum al valor'
A Catalunya, la gran diversitat i qualitat de productes, el dinamisme empresarial, juntament amb una gastronomia referent d’excel·lència, conformen un actiu extraordinari per a posicionar més i millor el nostre sector arreu del món. Les darreres dades globals del 2023 ens confirmen com un país exportador destacat. Especialment, en el sector agroalimentari, hem assolit un nou rècord històric, superant per primera vegada els 15.000 milions d'euros exportats. Aquesta tendència ascendent no només ressalta la competitivitat del sector, sinó que també posa de manifest l'increment dels productes catalans amb valor afegit, apreciats a Europa, i també a mercats no europeus.
En els últims 10 anys, les exportacions agroalimentàries catalanes han augmentat un 90% en valor i un 16% en volum. Aquest creixement substancial reflecteix la força del sector i la seva capacitat d'adaptació als canvis en les demandes dels consumidors. L'increment en el valor afegit de les exportacions agroalimentàries i la diferenciació dels productes marquen el camí del volum al valor.
Tot i el bon comportament de la facturació en l’àmbit de l’exportació, el sector agroalimentari català s'enfronta a diversos reptes que requereixen una atenció continuada. Un dels principals desafiaments és el canvi climàtic, especialment explícit a casa nostra, que ha provocat fenòmens meteorològics extrems i alteracions en els cicles de producció. Enfront d'aquesta realitat, és imperatiu desenvolupar estratègies enfocades al creixement sostenible, amb diferents pilars que les sustentin.
Com a primer punt de reflexió, no hauríem de perdre de vista que les exportacions contribueixen a augmentar les oportunitats de negoci i diversificar riscos. En aquest sentit, tenim camí per recórrer pel que fa a competitivitat i productivitat. Cal pensar, per exemple, en els professionals que necessitarà el sector en el futur, avançar-nos-hi. Això implica alinear la formació amb les competències requerides, incloent-hi aspectes com pràctiques sostenibles i coneixements en intel·ligència de mercat i, sobretot, encetar un procés reflexiu sobre fórmules de creixement més enllà de l’exportació de productes: implantació productiva en mercats de demanda, exportació de coneixement, entre altres. Aquest enfocament proporcionarà a les empreses les eines necessàries per a innovar, créixer de manera sostenible i mantenir-ne la competitivitat en un entorn empresarial en evolució constant.
La innovació tecnològica és un altre dels factors clau per al futur de les nostres empreses agroalimentàries. L'adopció de noves tecnologies com la intel·ligència artificial, la robòtica i la digitalització pot millorar l'eficiència i la productivitat, així com obrir noves oportunitats de negoci i accés a mercats emergents. També pot dotar les empreses d’oportunitats d’agrupar-se per a escurçar el circuit d’exportació, controlar millor la traçabilitat del viatge dels productes i escalar en optimització de costos.
Seguint el viatge del volum al valor, un altre aspecte essencial és la promoció de la gastronomia catalana internacionalment. La distinció de Catalunya com a Regió Mundial de la Gastronomia per al 2025 ens ofereix una plataforma única per a mostrar la riquesa i la diversitat dels productes agroalimentaris catalans al món. Això no només contribuirà a reforçar la reputació de Catalunya com a destí gastronòmic de primer ordre, sinó que també obrirà noves oportunitats d'exportació i col·laboració amb altres regions i països.
En aquesta línia, des de Prodeca treballem per a oferir el suport a les empreses agroalimentàries catalanes en la valorització i promoció dels seus productes i projectar el relat de Catalunya com a país d’excel·lència agroalimentària i gastronòmica. En el marc del Departament d’Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural, som una eina al servei del sector que impulsa la promoció dels productes agroalimentaris catalans als mercats internacionals i també en l’àmbit local. A través de campanyes de promoció i suport a la comercialització i internacionalització, i en col·laboració amb altres agents del Govern i del sector, treballem i reforcem el servei a les empreses en el camí compartit d’afegir valor als productes agroalimentaris catalans.
![]() |
Ramon Sentmartí, director gerent de Prodeca |
