07.11.22

El 1r Olive Oil Business Forum reuneix compradors de quatre països amb una vintena d’empreses catalanes

Lleida acull per primera vegada la trobada de negocis Olive Oil Business Forum que comptarà amb la participació de vuit compradors provinents de quatre països d’Europa i Àsia (Alemanya, Regne Unit, Japó i Taiwan) que es reuniran amb una vintena d’empreses catalanes amb l’objectiu de posar en comú els seus interessos i generar fluxos de negoci.

L'Olive Oil Business Forum se celebra del 7 al 10 de novembre a la Llotja de Lleida i està organitzat per PRODECA, ACCIÓ i la Cambra de Comerç de Lleida. El programa ha inclòs, en la primera jornada, un tour oleoturístic amb els importadors i compradors internacionals a La Granadella (Les Garrigues), on han tingut l’oportunitat de visitar els camps d’oliveres, els establiments de les cooperatives de la zona i el Museu de l’Oli i el Centre de la Cultura de l'Oli, amb l’objectiu de conèixer de prop la cultura gastronòmica de l’oli. 

Per la tarda, s'ha celebrat la benvinguda institucional per part de les autoritats, amb la intervenció de la responsable del sector de l’oli de Prodeca, Rosalba Arrufat, per presentar als compradors internacionals el potencial de Catalunya com a hub gastronòmic i agroalimentari, i que servirà de preludi a dues intenses jornades de trobades B2B entre importadors i empreses inscrites dels dies següents.

La segona i tercera jornada s'han organitzat les entrevistes B2B seguint una agenda preestablerta entre els empresaris catalans i els operadors internacionals. Per la tarda, els importadors tindran la possibilitat de visitar presencialment la seu d’algunes empreses productores.

olive oil bf

Empreses catalanes participants:

  • ACTELGRUP (Segrià) 
  • AGRICOLA SANT JOSEP COOPERATIVA (Tarragonès)
  • DAULIBA (Pla d’Urgell)
  • ETIM - COOPERATIVA FALSET MARÇÀ (Priorat)
  • FRUITS DE PONENT - GRUP COOPERATIU (Segrià)
  • GRUP PONS (Segrià)
  • L’OLIVERA (Urgell)
  • LES CABANES (Garrigues)
  • MESTRAL – COOPERATIVA CAMBRILS (Baix Camp)
  • NOSTRAT GOURMET (Segrià)
  • OLI MIGJORN (Bages)
  • OLICATESSEN (Garrigues)
  • OLIS BELLAGUARDA (Garrigues)
  • OLIS ESSENCIALS (Alt Empordà)
  • OLIS SOLÉ (Baix Camp)
  • OOVE DEGUSTUS (Garrigues)
  • PRIORDEI (Priorat)
  • TERRA LA VITA (Bages)
  • TERRALL DE SANT ISIDRE (Garrigues)

Catalunya on l’oli és cultura

A Catalunya hi ha prop de 108 mil hectàrees de terra dedicada a olivera, un 14% de la superfície de conreu, que proporcionen la matèria primera, l'oliva, per a una de les indústries amb més potencial: la de transformació, envasament i comercialització d'oli d'oliva, amb gairebé un 2,87% de la indústria agroalimentària de Catalunya.

Segons dades del mapatge del sector de l’oli d’oliva a Catalunya, realitzat per Prodeca i ACCIÓ a finals de 2020, Catalunya compta actualment amb 347 empreses productors d’oli d’oliva que facturen 863 milions d’euros de manera agrupada i ocupen 1.459 treballadors. Segons l’informe, la immensa majoria de les empreses catalanes dedicades a l’oli d’oliva són pimes (en un 99% dels casos). Es tracta d’un sector consolidat, en què més del 60% compten amb més de 10 anys d’experiència i un 25% superen els 50 anys. Per territoris, el 51% d’aquestes empreses es concentren a Tarragona (179), mentre que a Lleida, que ocupa la segona posició per nombre d’empreses (89), s’hi concentra el 64% de la facturació (554,63M€).

olive

El sector de l’oli d’oliva, un sector amb projecció internacional

L’estudi també subratlla que un 30% de les empreses del sector exporta els seus productes a altres mercats. A nivell d’exportacions, l’oli d’oliva va assolir al 2021 la xifra de 368,21M €, el 2,86% de valor total de les exportacions agroalimentàries catalanes, amb un increment del 6,47% del valor respecte l’any anterior, i les 110.918 tones, un 12% menys en relació amb el 2020, fet que consolida el camí del volum al valor de les exportacions d’oli d’oliva català. 

Aquesta tendència de creixement s’ha fet palès en els primers 8 mesos de l’any 2022, en que les vendes d’oli d’oliva en relació amb el mateix període del 2021, s’han incrementat un 50% en valor i un 21% en volum.

Els principals països receptors d’oli d’oliva catalans el 2021 han sigut Itàlia, Brasil, França, Regne Unit i els Estats Units, que sumen més de la meitat de les vendes catalanes d’aquest producte a l’exterior.

A l’Olive Oil Business Forum participen quatre mercats potencials per al sector en els que es preveu un creixement del valor del consum d’oli d’oliva del 6,42% en els propers 5 anys. En el cas d’Alemanya, Catalunya ocupa una quota de mercat de l’oli d’oli de prop del 3%, on competeix principalment amb Itàlia i Grècia. 

Pel que fa a les vendes al Regne Unit, l’oli català ocupa una quota de mercat del 8,50%. En el primer any de Brèxit, el sector de l’oli d’oliva va créixer prop d’un 40% en valor. La sortida del Regne Unit de la UE implica certs canvis, però en el cas de l’oli d’oliva, l'Acord de Comerç i Cooperació signat amb la UE crea una zona de lliure comerç sense quotes ni aranzels.

En els darrers 10 anys, el Japó ha augmentat establement la importació d’oli d’oliva (+183% en volum i +227% en valor) i Catalunya disposa d’una quota de mercat del 2,64%. En línia amb aquesta tendència de creixement de consum, al país nipó hi estan entrant productes de preu molt competitiu de mercats com Turquia o Itàlia. 

Taiwan té una de les taxes de despesa per càpita en aliments més altes del nord-est asiàtic, amb ingressos relativament elevats i una forta preferència pels productes gourmets. Tot i que la percepció dels olis catalans ha millorat en els darrers anys, la majoria dels consumidors taiwanesos segueixen associant el producte a Itàlia.

Comparteix aquesta notícia