11.12.19

La volta al món dels productes catalans

En el passat, "à la catalane" va ser una nomenclatura internacional per anomenar qualsevol plat amb una guarnició d'albergínia i arròs. Tot i que molts diccionaris, fins i tot el d'Òxford, mantenen la definició, enguany els comensals tenen una altra percepció del que vol dir menjar o beure a la catalana. Aquests són alguns dels nostres productes i costums que conquereixen paladars de tot el món:

Vins i cava

Catalunya és l'àrea amb la xifra més alta de bodegues exportadores d'Espanya. 270 empreses venen vi a tot el món, sobretot a Alemanya, Estats Units, Bèlgica, Regne Unit, Japó, França, Suïssa, Països Baixos, Canadà i Suècia; països on no només els trobem als lineals de tendes i supermercats, també a les cartes dels millors restaurants. A més de les 11 DOP de vins, la del cava és una de les exitoses, aconseguint un públic fidel que creix any rere any. La presència dels vins catalans a les guies i la premsa internacional i les referències dels millors sommeliers i crítics són diàries, no només per la qualitat, també per la riquesa del terrer i per la ferma aposta per la viticultura natural. Programes com Catalan Wines i Weine aus Katalonien promouen acords comercials i intenten pal·liar qualsevol problema logístic.

Oli

L'oli d'oliva —verge i l'OOVE— es consolida com a producte base de la dieta mediterrània amb potencialitat universal, apte per a tothom. Cada cop són més els consumidors forans conscients dels seus beneficis nutricionals i de la seva capacitat per millorar qualsevol preparació culinària. L'any 2018, 259 empreses van exportar gairebé 100.000 tones, però no tot arriba embotellat al destí. Un cas paradoxal és Itàlia, principal comprador de Catalunya, que empra l'oli català per barrejar-lo amb les seves extraccions. Aquest fet subratlla les seves excepcionals característiques organolèptiques, alhora que revela que encara queden deures per dotar de valor  l'esforç de qui treballa la terra i la seva traçabilitat. L'oli és una peça base de tot el nostre receptari, també el dolç, i l'element vertebral de salses que triomfem arreu, com l'allioli, el romesco i la picada, amb cada cop més referències a revistes i webs gastronòmiques.

Llaminadures

Els catalans endolceixen el món gràcies al coneixement i la curiositat permanent del gremi de pastissers i de les empreses artesanes, així com a ingredients d'alta qualitat que garanteixen productes golafres, però saludables en la seva mesura. El calendari tradicional pastisser ha dotat d'un ampli ventall d'elaboracions que han traspassat el mapa i les festivitats locals i ja no n'és d'estrany trobar tendes delicatessen dels Estats Units, Bèlgica, Anglaterra o Austràlia on encarregar un o dos mesos abans tortells, mones i coques que arriben des d'obradors de Catalunya o d'instal·lacions establertes en altres continents. Més que consolidats es troben els torrons, neules, catànies i altres peces de xocolata que no sofreixen res amb el viatge i que aconsegueixen dibuixar somriures més enllà de les nostres fronteres.

Formatges i xarcuteria

Les característiques d'alguns formatges condicionen la seva possibilitat d'allunyar-se, però diverses varietats de pasta dura i maduracions llargues llueixen a aparadors de tendes especialitzades, sobretot delicatessen, compartint espai amb altres estrangers de més llarga tradició i consolidació. El nou consumidor valora tant les textures com el sabor, que és el millor mirall del paisatge directe, capaç de transmetre la riquesa vegetal del pasturatge. També la xarcuteria d'embotits secs, com la IGP llonganissa de Vic, el fuet i altres com el llom, certs bulls o el xoriço poden emprendre el rumb gràcies a envasaments actius i intel·ligents que protegeixen les seves propietats. Tots dos grups, tant els formatges com els embotits, arriben amb total seguretat i amb certificats de qualitat que ajuden a establir confiança amb els venedors i el públic final.

Comparteix aquesta notícia