Context
- Amb més de 1.409 milions d'habitants, Xina és el segon país més poblat del món, per darrera de l’Índia. Aglutina prop del 18% de la població mundial, amb una edat mitjana de 37 anys, fet que es tradueix en una gran quantitat de joves que busquen oportunitats econòmiques i que gradualment estan constituint el segment amb major potencial de compra.
- Segons les dades més actualitzades disponibles, el valor del consum d’aliments i begudes a la Xina el 2022 va ser de 1.490.180M€ amb un creixement previst de prop del 43% en els propers cinc anys, malgrat les fluctuacions econòmiques. De fet, el sector de l’alimentació ha estat pràcticament l’únic que ha seguit augmentant tot i les pertorbacions en la economia, amb una despesa mitjana de queviures per família del 27% aproximadament.
- Es tracta de la segona economia mundial per volum de PIB, és el país major exportador i posseeix les reserves de divises més grans del món.
- La Xina ostenta un dels PIB de creixement més ràpid del món, tot i que, l’economia es va veure frenada bruscament per la pandèmia amb un impacte més profund del previst.
- El PIB per càpita va assolir l’any 2023 els 11.657€, situant-lo en la posició 73 en relació als 196 països del rànquing i apuntant un nivell de vida mig-baix. Ens trobem però, amb un gruix molt important de població amb poder adquisitiu mitjà, el 59%, que va en augment any rere any.
- La població xinesa continua enriquint-se, amb un nombre més gran de persones que s'incorporen a la classe mitja. S’estima que la Xina incorporarà 80 milions de persones més a les classes mitja i alta fins el 2030, sent més del 70% d'aquestes procedents de ciutats de tercer nivell o inferiors (en general, capitals de província més petites i ciutats de nivell de prefectura), segons Boston Consulting Group (BCG). Es preveu que els mercats de nivell inferior augmentin el seu poder de consum durant la propera dècada.
- Després de la pandèmia, la prioritat del govern xinès s’ha centrat en la recuperació i expansió del consum, que va disminuir en contraposició de l’elevat estalvi que, per precaució, les llars mantenien des de l’inici de la Covid. Davant aquesta situació, s’han desenvolupat polítiques dirigides a atraure el capital privat i s’ha marcat l'objectiu de crear dotze milions de llocs de treball a les ciutats i limitar la desocupació urbana a un 5,5% com a màxim.
- Pren importància el sector immobiliari, que ha crescut durant dècades impulsat per la classe mitjana, per la migració del camp a les ciutats, i que també ha servit per finançar governs locals. En l’actualitat, tot i els esforços governamentals per estabilitzar o impulsar la demanda, hi ha el temor que el país s’aboqui a una explosió de la bombolla immobiliària per la caiguda del consum com a conseqüència de l’endeutament familiar. Es preveu que aquesta situació porti a la Xina a una situació de desinflació, sense entrar a la deflació.
- Xina té una economia molt diversificada, dominada pels sectors manufacturer i agrícola. Es calcula que el sector agrícola ocupa el 24% de la població activa i representa el 7,3% del PIB, encara que només el 15% del sòl xinès és cultivable (1,2 Milions de km2). Xina és el primer productor mundial de cereals, arròs, cotó, patates i te. S'han engegat una sèrie de plans destinats a transformar, modernitzar i diversificar l'agricultura per augmentar-ne la productivitat.
- En ramaderia, domina la cria de bestiar oví i porcí, així com la producció pesquera mundial.
- A banda, Xina també és rica en recursos naturals i té importants reserves de carbó, sent la principal font d'energia del país i, representant dos terços del consum total d'energia primària. També és capdavantera a nivell mundial en la producció de determinats minerals com l’estany, el ferro, el titani, l’or, el zinc i els fosfats. Així mateix, compta amb grans reserves de petroli (sisè productor mundial) i de gas natural.
DADES DEMOGRÀFIQUES I CONSUM ALIMENTACIÓ
FONT: Àrea de Coneixement i Estratègia de Prodeca amb dades de WorldBank, i d’Euromonitor International Ltd.