Inici | Serveis | Assessorament | Negociació | Com fer negocis a diversos països

Com fer negocis a diversos països

Com fer negocis a Hongria

La forma més habitual de salutació és una encaixada de mans, que es repeteix en la presentació i en el comiat. Quan hi ha amistat, s'utilitza l'abraçada seguida d'un petó.

El tracte és formal. Cal utilitzar el cognom, precedit per algun títol, com ara Doctor, Director, Professor, etc. Si es desconeix, s'utilitza Mr. o Mrs. Els noms propis només s'usen entre amics. Cal tenir en compte que, quan diuen o escriuen els seus noms, molts hongaresos posen primer el cognom i després el nom propi. De la mateixa manera, les paraules hongareses per a Senyor, Senyora i Senyoreta (Ur, NeiKisasszony)es posen després del cognom: Mr. Szabo =Szabo ur; Mrs. Janos =Janos ne; Miss Borossay =Borossay Kissaszony).

Els temes preferits de conversa són la història, l'art, la música, la gastronomia i els esports, sobretot el futbol.

Cal evitar fer comparacions amb altres països de l'Europa central, sobretot respecte de Polònia i la República Txeca. I s'ha d'evitar fer esment de la influència del poble gitano en la cultura hongaresa.

Es tracta d'un poble amb una llarga tradició i una història recent de turbulències, la qual cosa provoca susceptibilitats. Les relacions amb els països veïns no han estat massa cordials, i és per això que convé tractar els temes culturals, ètnics i geogràfics amb cura. En aquest mateix sentit, cal tenir en compte que Hongria està geogràficament en l'Europa central, i fereix els sentiments dels hongaresos considerar-los de l'Europa oriental.

Hongria té un gran potencial com a país de negocis, tot i que el passat comunista, relativament proper, fa que hi hagi poca receptivitat i una escassa cintura negociadora, per això caldrà arribar amb esperit dialogant i obert.

A les reunions, l'amfitrió sol oferir cafè i, en ocasions, un suc local amb un sabor particular per al gust del visitant estranger. Convé prendre'l per no causar mala impressió.

Els àpats es consideren actes socials. En el dinar, es pot parlar una mica de negocis, però durant el sopar no s'han de tractar qüestions professionals.

Ls hongaresos els agrada exercir d'amfitrions, i miraran de pagar el compte.

Nos hi ha costum de fer regals en les relacions de negocis. Tot i això, són ben rebuts els objectes promocionals amb el logotip de l'empresa. Unes ampolles de bon vi també seran apreciades.

Pel que fa a l'idioma, l'opció més adequada és acordar d'avançada una llengua comuna de treballa, que pot ser l'anglès o l'alemany. Si no fos possible, caldrà contractar els serveis d'un intèrpret.

Els hongaresos respecten molt la puntualitat, per això es recomana trucar abans de l'hora de la cita i disculpar-se en el cas que hi hagi algun tipus de retard, per tal d'evitar una mala imatge d'entrada.

Caldrà preparar molt bé la trobada de negocis, ja que els hongaresos són bons professionals i esperen el mateix del seu interlocutor. Se sentiran molt decebuts si no es fixa la cita amb prou antelació, si es prova de vendre'ls algun producte o d'imposar-los condicions sense la necessària seriositat i claredat. La millor manera d'afrontar els negocis a Hongria és amb franquesa i sinceritat.

De la mateixa manera, si l'empresari estranger arriba amb presses, perquè el viatge forma part d'un recorregut per diferents països i l'agenda és atapeïda, els hongaresos poden percebre les precipitacions com a inexperiència o manca d'interès en afrontar un negoci conjuntament.

És fonamental donar continuïtat a la relació comercial. L'empresari estranger es pot plantejar de crear-hi una sucursal o filial, ja que li facilitarà enormement les relacions i les vendes futures, i, a més, l'ajudarà a proporcionar-li prestigi. Això és especialment important per participar en concursos i licitacions, ja que la primera selecció de candidats es fa per curriculum i, naturalment, com és coneixement hi ha de l'empresa en el país, millor.

Cal tenir en compte que Espanya i els productes espanyols són poc coneguts en aquest país. Per això, es bo presentar el producte tot remarcant els signes de qualitat, disseny i tecnologia avançanda.

Font: Global Marketing Strategies i El Exportador digital


> Tornar enrere