Inici | Serveis | Assessorament | Negociació | Com fer negocis a diversos països

Com fer negocis a diversos països

Com fer negocis a Croàcia

Es recomana no caure en l'error de parlar de Croàcia com una part de l'antiga Iugoslàvia, ja que som davant d'una nació consolidada i independent, que s'ha integrat en la Unió Europea. Com que encara hi ha recels nacionalistes, caldrà ser prudents a l'hora de tractar aquestes qüestions.

Croàcia ha mantingut durant anys relacions comercials amb Alemanya, Itàlia i Àustria, i ha engegat una fase de diversificació de socis comercials. Hi ha, doncs, una oportunitat per a l'empresa espanyola, ja que la població croata té simpatia per aquest país.

Tot i que no és imprescindible per accedir al mercat, disposar d'un representant o un distribuïdor / importador poden ser de gran ajuda tant per accedir a tots els racons del país com per arribar a països veïns com Eslovènia o Bòsnia – Herzegovina. Hi ha bons professionals en aquesta activitat que provenen de la reestructuració de les empreses estatals.

L'idioma oficial és el croat, però l'anglès és una bona llengua de comunicació. L'italià i l'alemany també estan prou difosos. Les generacions més joves donen importància a l'aprenentatge de l'espanyol com a vehicle per establir relacions amb Iberoamèrica. Tot i això, pot ser que calgui recórrer als serveis d'un intèrpret, i caldrà assegurar-se'n a l'avançada.

Es recomana arribar a Croàcia amb una agenda de contactes elaborada, ja que les empreses croates acostumen a organitzar el seu temps amb antelació i són respectuosos amb els seus compromisos. De la mateixa manera, s'hauran d'espaiar les visites en la programació diària. Cal tenir present que s'ha de respectar la puntualitat. S'aconsella presentar els temes amb rigor i concreció.

S'ha de tenir present que es tracta d'un mercat petit i mal comunicat, amb un transport que resulta, en la major part dels casos, car i escàs, i amb una competència amb les facilitats financeres de què disposen els empresaris italians. Tot i això, cal que, almenys les primeres operacions, estiguin cobertes amb carta de crèdit o per una assegurança de crèdit a l'exportació, ja que hi ha empreses amb problemes seriosos de liquiditat. Ara bé, les reclamacions per manca de pagament han estat escasses.

Espanya no té consolidada una imatge de marca associada al disseny i la tecnologia, com passa en el cas dels productes italians i alemanys, tot i que hi ha un nínxol de mercat que reconeix el prestigi d'alguns productes espanyols, independentment del preu. De tota manera, caldrà pensar en l'establiment d'una política de penetració comercial basada més en el preu que en la qualitat, també degut a l'escassetat de recursos d'una majoria de la població. És per això que el preu i les fórmules de finançament són factors importants en la negociació. A l'hora, cal preveure un marge de maniobra en els preus.

Hi ha moltes possibilitats d'inversió a Croàcia, tant pel que fa a les privatitzacions del sector públic com les oportunitats que ofereix el sector privat. Tot i això, cal fer especial atenció a l'hora d'invertir en béns immobles, ja que el cadastre croata pateix d'una situació de caos que, sovint, impossibilitat conèixer el veritable propietari de l'edifici o del terreny en qüestió.


> Tornar enrere