Inici | Serveis | Assessorament | Negociació | Com fer negocis a diversos països

Com fer negocis a diversos països

Com fer negocis a Brasil

Alguns carrers poden tenir dos noms i la numeració no sempre és consecutiva, per això cal tenir en compte que trobar l'adreça d'una empresa o d'una casa pot ser complicat. Per a enviaments postals, a més del nom i del número del carrer, caldrà indicar-hi el pis (andar) i la porta (sala)

Les dones estan incorporades al món laboral, per això serà freqüent que en algunes negociacions, sobre tot si es tracta de pimes, els interlocutors siguin dones.

La forma de salutació més habitual és l'encaixada de mans i els petons entre les dones. Les expressions que acompanyen els gestos sóncomo vai?otudo bem?

El ritme de treball i la presa de decisions són molt diferents d'una zona a una altra: a Sâo Paulo – principal centre de negocis – són pròxims als executius anglosaxons; a Rio de Janeiro, en canvi, el comportament és més semblant al d'un executiu sud-americà.

En les primeres entrevistes, els brasilers eviten donar gaires dades i, fins i tot, faciliten informació confusa. Esperen que l'altra part es comporti de la mateixa manera fins que s'estableixi una relació de confiança. Es tracta, doncs, d'un procés de negociació lent.

La cultura empresarial és individualista i jeràrquica. Les decisions les pren habitualment una sola persona que serà, per regla general, un alt càrrec de l'empresa.

Durant les reunions, se serveix cafè a qualsevol hora del dia. És aconsellable de prendre'l com a senyal de cortesia. El cafè és considerat com a beguda nacional, i per això en molts restaurants no es cobra.

Si s'ha de convidar al client brasiler, s'haurà d'escollir un restaurant de prestigi. No està ben vist reservar en l'hotel on s'està allotjat.

La setmana de Carnaval i la següent no són propícies per als negocis, per això caldrà consultar el calendari del mes de febrer abans de planificar un viatge de negocis en aquestes dates.

L'estil de vestir és informal, tot i que s'aprecien les robes de qualitat i els dissenys moderns. A l'estiu, es prescindeix de la jaqueta i de la corbata. Tot i això, s'espera que els estrangers, sobretot els europeus, vesteixin més formalment.

Font: Global Marketing Strategies


> Tornar enrere