L’any 2020, hi havia 1.900 milions de musulmans a tot el món, que representaven el 26% de la població mundial. A més de ciutadans dels respectius països, també tenen un sentiment de pertinença a la comunitat musulmana mundial. 

El segment Halal

Catalunya concentra un dels principals sectors agroalimentaris d’Europa, i orienta la seva oferta a la demanda de diferents segments de consum i de mercat. En l’apartat Halal, es posiciona com a líder a Espanya en aliments i begudes certificats amb aquest segell de garantia.

Aquest espai Catalunya Halal presenta, tant a consumidors com a compradors professionals, els productes d’alimentació i begudes amb certificació Halal que elaboren les empreses catalanes, i esdevé un punt d’informació de referència i rigor en tot allò relacionat amb aquest segment de consum.

 

 

 

 

 

Un mercat de més de 1,5 bilions d’euros

Gràfic Halal

El mercat mundial Halal d’alimentació i begudes s’ha situat el 2020 en 1,55 bilions d’euros, i es preveu una taxa de creixement anual composta (CAGR) del 6,6% durant el període 2020-2025.

Ha sorgit com un nou sector de creixement de l’economia mundial, amb una forta presència als països desenvolupats. Els mercats amb més projecció són les economies de creixement ràpid d’Àsia - Pacífic, Orient Mitjà, Europa i Amèrica.

Fins a l’última dècada, hi havia una demanda significativa d’aliments Halal per part de països com Indonèsia, Malàisia, Aràbia Saudita, Singapur i els Emirats Àrabs. Tanmateix, aquest segment de mercat ha increment la demanda a països com Estats Units, Alemanya, Austràlia i Índia per la preferència dels consumidors, tant musulmans com no musulmans, pels aliments i begudes Halal. 

 

 

Aquesta opció alimentària va més enllà del consumidor musulmà, ja que cada vegada més es perceben els aliments amb certificació Halal com més controlats i més transparents, i com una garantia de seguretat, higiene i fiabilitat, en paral·lel a l’interès creixent pel consum d’aliments i begudes ecològics i naturals, que se sumen a aquesta tendència.

La previsió que s’incrementi l’oferta d’aliments i begudes Halal a les botigues, supermercats i hipermercats per la demanda de consumidors musulmans i no musulmans, tant internacionalment com a Europa, contribuirà a les previsions de creixement d’aquest segment en els propers anys. Alhora, l’adopció de diferents estratègies de màrqueting, com ara la innovació de productes, i l’ampliació i personalització de la línia de productes, amb estandardització de gustos, permet disposar d’una oferta més diversa i a l’abast dels consumidors.

Nova tendència europea

El creixement exponencial de la població musulmana europea en els darrers anys i l’increment del poder adquisitiu ha propiciat el sorgiment d’un nou segment de població urbana, plenament integrada, que vol mantenir pràctiques tradicionals sense renunciar a la sofisticació.

A mesura que el món musulmà canvia i que les tendències de globalització continuen configurant els gustos, hàbits i patrons de despesa dels consumidors a tot el món, es preveu que el creixement dels aliments i begudes Halal incrementin la quota de mercat a Europa i s’integrin en les pautes de despesa associades ja no a un component religiós, sinó a un interès per l’alimentació segura i saludable. 

El mercat europeu d'aliments i begudes halal es troba encara molt fragmentat, i els principals fabricants se centren en ampliar presència i desenvolupar productes, així com en la participació en associacions, fusions i adquisicions per a atendre les necessitats creixents dels consumidors.

Estats Units, salut Halal

La preocupació per la salut i la nutrició els estatunidencs no musulmans promou el mercat dels aliments i begudes Halal, que es basa en la idea d’higiene i frescor. Alhora, el govern imposa normes i reglaments estrictes per a regular la indústria Halal i evitar pràctiques fraudulentes.

Àsia-Pacífic: el mercat de creixement més ràpid

La regió Àsia - Pacífic presenta el nombre més important de població musulmana, i es preveu que el mercat d’aliments i begudes Halal a la zona registri una taxa de creixement anual composta (CAGR) del 5,5% durant el període 2020 – 2025.

La migració de persones des de zones de tradició musulmana cap a altres regions forma part de la dinàmica que propicia un augment significatiu de la població musulmana a Àsia - Pacífic i, conseqüentment, augmenta també la demanda d’aliments i begudes Halal. Es preveu que aquesta tendència continuï els propers anys, i que impulsi el desenvolupament del sector amb la inclusió de les indústries auxiliars d’emmagatzematge, manipulació, transport i lliurament.

Un mercat potencial en alça 

L’any 2020, hi havia 1.900 milions de musulmans a tot el món, que representaven el 26% de la població mundial. Així mateix, l'Islam és la segona religió més gran del món

Es preveu que el nombre de musulmans augmenti fins a assolir els 2.800 milions el 2050, xifra que representaria el 30% de la població mundial. El 62% de població musulmana es concentra a la regió Àsia-Pacífic. Es preveu una disminució de la proporció en països com Indonèsia, Índia i Pakistan. Això farà que la proporció sobre el total mundial a la regió sigui del 53% el 2050. La regió d'Orient Mitjà-Nord d'Àfrica és predominantment musulmana, i mantindrà el mateix percentatge, el 20% de la població mundial, el 2050. 

Carrn halal Catalunya

Exportacions

Del 2012 al 2017 el valor de les exportacions agroalimentàries catalanes a la regió MENA va augmentar un 21,51%. El valor de les exportacions agroalimentàries catalanes cap a la destinació amb un percentatge més elevat, la zona euro, va representar el 18,35% de totes les exportacions. Durant els darrers deu anys, les exportacions agroalimentàries a MENA han augmentat un 236,54% i un 49,74% a la zona euro. El valor de les exportacions ha augmentat exponencialment a través de productes com carn, fruita i verdura, cereals, cafè, te, espècies, peix, productes de pastisseria i begudes

 

Infografia halal Catalunya

 

 

Infografia halal mobile

 

 

 

PREGUNTES FREQÜENTS

Què vol dir Halal?

Halal és el terme en àrab que l’Islam reserva per a tot allò permès i lícit en relació al consum, el comportament i les accions, que han de respondre a exigències d’ètica i de salut i benestar, d’acord amb l’Alcorà i la Sharia, i amb les ensenyances dels juristes islàmics de la International Islamic Fiqh Academy مجمع الفقه الإسلامي الدولي dels països de l’Organització de Cooperació Islàmica CIO.
La màxima que inspira el concepte Halal és la consideració per part dels musulmans que la vida és sagrada, i aquesta creença s’estén a qualsevol tipus d’ésser viu. Per això, quan se sacrifica un ésser viu ha de tenir com a propòsit la supervivència. 

Quins aliments són Halal?

Tots els aliments són Halal llevat dels següents:

  • Carns i derivats carnis d’animals morts
  • La sang, llevat de la que conté la carn sacrificada segon el procediment Halal
  • Carn d’origen porcí i derivats
  • Animals sobre els quals s’ha invocat un nom diferent al d’Alà
  • Aus i animals amb ullals i urpes
  • Alcohol, begudes alcohòliques, substàncies verinoses o nocives i plantes o begudes intoxicants
  • Parts tallades d’un animal viu
  • Tots els ingredients procedents d’animals no sacrificats de forma Halal
  • Gelatina procedent de porcí o d’animals no sacrificats amb el procediment Halal
  • Additius d’origen porcí, d’animals no sacrificats amb el procediment Halal, insectes, animals no lícits, alcohol etílic o els seus derivats
  • Productes elaborats o que estiguin exposats durant la producció a contaminacions creuades, que la matèria primera dels quals no sigui Halal o que incompleixin les normes i procediments Halal
Què vol dir Haram?

La paraula Haram es refereix a tot allò que l’Islam prohibeix, tant pel que fa l’us, el consum, aplicació o maneig. Es considera il·lícit, perjudicial, nociu i abusiu. 

Els aliments Haram són els següents:

  • Carns i derivats carnis d’animals morts
  • La sang, llevat de la que conté la carn sacrificada segon el procediment Halal
  • Carn d’origen porcí i derivats
  • Animals sobre els quals s’ha invocat un nom diferent al d’Alà
  • Aus i animals amb ullals i urpes
  • Alcohol, begudes alcohòliques, substàncies verinoses o nocives i plantes o begudes intoxicants
  • Parts tallades d’un animal viu
  • Tots els ingredients procedents d’animals no sacrificats de forma Halal
  • Gelatina procedent de porcí o d’animals no sacrificats amb el procediment Halal
  • Additius d’origen porcí, d’animals no sacrificats amb el procediment Halal, insectes, animals no lícits, alcohol etílic o els seus derivats
  • Productes elaborats o que estiguin exposats durant la producció a contaminacions creuades, que la matèria primera dels quals no sigui Halal o que incompleixin les normes i procediments Halal
Què és la certificació Halal?

La certificació Halal és un segell de qualitat que garanteix que el producte no conté, ni en els ingredients ni en el procediment d’elaboració o fabricació, cap contaminació amb productes no Halal.

La certificació Halal ha d’estar emesa per una entitat de certificació acreditada perquè sigui fiable. Només les entitats de certificació acreditades han demostrat a un tercer independent la competència i imparcialitat per a prestar el servei de certificació. A Espanya, l’entitat d’acreditació és ENAC, i els certificats emesos per entitats acreditades inclouen la marca ENAC.

Tots els certificats Halal són iguals?

No. A més de comptar amb l’aval d’una entitat d’acreditació, el certificat Halal ha d’estar reconegut per una autoritat islàmica. Les entitats de certificació Halal poden comptar amb una o més acreditacions internacionals corresponents a un àmbit geogràfic. En els països del Golf, operen GCC Accreditacion Center, ESMA; a Malàisia i Singapur, opera JAKIM; a Indonèsia MUI; a Turquia, GIMDES i HAK.

A l’hora de triar un certificat Halal, l’empresa haurà de valorar a quin mercat vol destinar els productes, i comprovar quin és el certificat Halal reconegut per l’autoritat islàmica de referència per a aquell mercat i per a aquella categoria de producte.

A través d’aquest espai web, i en col·laboració amb les entitats de certificació Halal acreditades i radicades a Espanya, us facilitem informació sobre els reconeixements i l’abast de cada segell de garantia Halal.

Tots els aliments ha d’estar certificats?

No. Els aliments sense processar no es requereixen certificació. Tanmateix, la majoria dels productes ha patit algun tipus de transformació i, per tant, hauran d’estar sotmesos a un procés de certificació per a obtenir el segell de garantia.

Entre els productes que no requereixen certificat Halal destaquen:

  • Fruites i verdures fresques, sense processar
  • Cereals sense transformació ni processament. En el cas de les farines, per exemple, sí es requereix certificació
  • Ous amb closca
  • Peix i marisc fresc

El peix i el marisc congelats sí requereixen certificació, ja que cal garantir que els ingredients afegits per a la correcta conservació són Halal.

Productes com la mel, l’aigua, l’oli, la sal o el sucre també requereixen certificació Halal.

ACTUALITAT DEL SECTOR HALAL

Màrqueting per a arribar als Muslim millennial

06.08.21

Màrqueting per a arribar als Muslim millennial

El 60% de la població musulmana global té una mitjana d’edat per sota dels 30 anys. El 2030, el 29% de la població jove mundial (d’entre 15 i 29 anys) serà musulmana. Evidentment, aquests percentatges varien en funció del país, però el que és indiscutible és el pes significatiu i creixent dels joves entre aquest segment de població. Així, els millennial musulmans representen un poderós potencial de consum.

09.07.21

L’impacte digital al segment de consum halal

Javier Albarracín, de Barcelona Halal Services, escriu sobre l’ús massiu d’Internet per a promocionar i donar visibilitat a marques Muslim friendly adreçades al consumidor musulmà es troba en un creixement exponencial en diversos fronts. 

Veure totes les notícies relacionades